Friday, March 16, 2007

Kuliyyah Jummat: FACM The Corruption Index

Syukur kepada yang Maha Kuasa kerana kita dapat bersua kembali di Kuliyyah Jumaaat.

Pada Hari Kekasih Sedunia Februari lepas, SiPM telah mengeluarkan satu Fatwa yang menentang sekeras-sekerasnya segala amalan rasuah dah korupsi.

Di dalam Fatwa tersebut, SiPM telah menyatakan bahawa segala amalan rasuah dan korupsi itu adalah HARAAM dan Tuhan yang Maha Adil akan melaknatkan mereka yang membuat perkara terkeji itu dengan balasan yang setimpal.

Demi kesinambungan Fatwa tersebut, SiPM hari ini akan memulakan satu indeks untuk rakyat se-Malaysia sebagai satu panduan supaya kita boleh ambil ikhtiar yang terbaik menjelangnya Pilihanraya Umum pada tahun 2008 kelak.

Index Korupsi ini juga akan menjadi paparan tetap sebahgian dari Kuliyyah Jumaat setiap minggu.

Index ini akan mengamalkan satu sistem beratan (weightage system) yang akan di terangkan setiap kali indeks ini ditayangkan ke khalayak umum.

Sebagai contoh, kita akan terus ke indeks korupsi untuk minggu ini. Indeks korupsi SiPM hanya disampaikan di dalam Bahasa Inggeris.

SiPM Corruption Index 16th Match 2007
1. Johari Baharum: 10 points
2. Abdullah Ahmad Badawi: 2 points

Deputy Internal Security Minister gets 10 points for his lack of transparency in dealing with the accusation that he received RM5million for allegedly releasing three criminal suspects detained under the Emergency Ordinance.

He should have voluntarily taken a no-pay leave while investigations are carried out till his name is cleared of any wrongdoings.

Our Prime Minister takes 1 point for not advising Johari Baharom to take a no pay leave and also another point for not advising ACA Chief Zulkipli Mat Noor to do the same.

Zulkipli Mat Noor does not get on the list as he is a civil servant. He was accused of misconduct.

Sekian untuk Kuliyyah Jummat minggu ini.

Ingatlah!

Don't Commit Corruption. It's a Sin. God Knows Best.


No comments: