Friday, August 10, 2007

Kuliyyah Jumaat: : Perperangan antara tamadun adalah salah Umat Islam?

Pertentangan yang kita saksikan di seluruh dunia bukanlah pertentangan antara ugama ataupun pertentangan antara tamadun.

Ia adalah pertentangan antara dua pihak yang berlawanan, pertentangan antara dua era.

Ia adalah pertentangan antara mentaliti Zaman Kelam dan mentaliti abad ke 21.

Ia adalah pertentangan antara dunia bertamadun dan dunia jahil, pertentangan antara keganasan dan kerasionalan, pertentangan antara kebebasan dan opressi, di antara demokrasi dan pemerintahan diktator.

Ia adalah pertentangan antara pembelaan hak asasi dan pencabulan hak asasi.

Ia adalah pertentangan antara mereka yang menganiaya wanita seperti binatang, dan mereka yang menghormati wanita sebagai insan.

Apa yang kita lihat hari ini bukanlah pertentangan antara tamadun.

Tamadun tidah saling tentang-menentang.

Mereka saling bersaing.

Orang Islamlah yang memulakan penggunaan istilah "pertentangan antara tamadun" dengan berluasa.

Orang Islamlah yang pertama memulakan pertentangan tamadun ini.

Nabi Islam telah bersabda:

"Saya telah di arah untuk memerangi mereka sehigga mereka percaya kepada Allah dan RasulNya"
Apabila orang Islam membahagikan manusia kepada yang Muslim dan bukan Muslim, dan memerangi orang lain sehingga memaksa orang lain mempercayai apa yang mereka (orang Muslim) percaya, orang Islamlah yang telah memulakan pertentangan ini, yang memulaka perperangan ini.

Untuk memberhentikan perperangan ini, mereka harus memeriksa semula kitab-kitab Islam mereka dan segala bimbingan mereka yang penuh dengan laungan takfir (mengisytiharkan orang kafir kerana perbezaan pendapat) dan untuk berperang dengan orang kafir.

Teman sekerja saya berkata bahawa dia tidak pernah menyinggung kepercayaan orang lain.

Tetapi tamadun apakah yang membenarkan untuk mereka memanggil orang lain dengan istilah-istilah yang orang lain tidak dapat memilih dengan sendiri?

Kadangkala mereka di panggil Ahli Dhimmi, kadangkala mereka dipanggil "Ahlul Kitab", tetapi kadang kadang mereka di bandingkan dengan monyet dan babi, atau dia memanggil orang Kristain, "mereka yang akan dilaknatkan oleh Allah".

Siapa yang memberitahu kamu bahawa mereka adalah "Ahlul Kitab"?

Mereka bukan Ahlul-Kitab, mereka adalah Ahli-ahli dari pelbagai kitab.

Semua buku-buku sains yang kamu guna hari ini adalah buku-buku mereka, hasil buah fikiran mereka yang bebas dan kreatif.

Siapa yang memberi hak kepada mereka untuk mengistilahkan orang lain sebagai "mereka yang akan dilaknatkan oleh Allah" atau "mereka yang sesat" dan selepas itu datang kesini dan berkata agama kamu menyuruh kamu untuk tidak menyinggung kepercayaan orang lain?

...

Kamu boleh percayakan kepada batu asalkan kamu tidak membaling batu itu kearah saya.

Kamu boleh memuja apa jua yang kamu mahu puja tetapi kepercayaan orang lain bukanlah untuk kamu merasa khuatir, jika mereka percaya bahawa Al Masih itu adalah tuhan anak Mariam ataupun Al Masih itu adalah syaitan anak Mariam.

Biarlah mereka dengan kepercayaan mereka.

Orang Yahudi telah merana dengan tragedi Holocaust dan telah memaksa dunia untuk menghormati mereka dengan ilmu mereka bukan dengan keganasan mereka, dengan kerja-kerja mereka dan bukan dengan tangisan atau teriakan mereka.

Tamadun manusia berhutang dengan orang Yahudi kerana kebanyakan penemuan dan sains abad ke 19 dan ke 20 adalah titik hasil saintis Yahudi.

15 juta orang, bertaburan di seluruh dunia, bersatu dan telah menang dengan berkerja, dengan ilmu mereka.

Kita tidak pernah lihat seorang Yahudipun meletupkan dirinya didepan sebuah restoran Jerman.

Kita belom lagi lihat seorang Yahudi yang memusnahkankan gereja.

Kita belom lagi lihat orang Yahudi yang memprotes dengan membunuh orang.

Orang Muslim sudah membinasakan 3 patung Bhudda. Tetapi kita belom lagi lihat penganut Bhudda memusnahkan masjid-masjid, membunuh orang Muslim atau pun membakar kedutaan-kedutaan.

Hanya orang Islam membela agama mereka dengan membakar gereja, membunuh orang dan memusnahkan kedutaan-kedutaan.

Jalan ini pasti tidak akan membuahkan apa-apa hasil.

Orang Muslim patut tanya mereka sendiri apa yang mereka boleh buat untuk membantu Tamadun Manusia, sebelom mereka meminta dunia untuk menghormati mereka.

Di atas adalah petikan dan perterjemahan temubual AlJazeera dengan Wafa Sultan. Untuk transkrip penuh, sila layari sini.

1 comment:

Mat Merah said...

And so, Dek Mat, your transliteration of Wafa Sultan has made some ripples in the Malaysian blogosphere.

MENJ has ventilated and illuminated a brilliant point for point rebuttal, well one point onlylah, of Wafa Sultan's opinions.

Truly, his well articulated piece reflects the greatness of his faith, the gentleness of the religion and the superiority of orthodox intellect.

Unfortunately, he doesn't seem to understand Bahasa Malaysia or grammar.

Be that as it may, we have but to admire that the Muslim world has such intelligent beings to be towering beacons and brighten the righteous path.

In that regard, one must take achmed rauff comments as that of another leading light of Islam.

After writing about our tiny brains, he exhorts us to take down this posting in order to avoid violence.

Truly a peace-loving man who wants harmony in this world. We are not worthy of his advice as our tiny brains cannot process such altruism.

We are in the presence of benevolence and genius unseen since the beginning of the Islamic faith.

God is truly Greater!